گلهامنابع عطر

یاس بنفش

بوسیله آوریل 25, 2016 بدون نظر

نمایه بویایی (Odor Profile) : با طراوت.

نام لاتین     (Latin names) : Lilac

گروه اصلی         (source) : گل

تیره                   (Family) : تیره زیتون

توضیحات   (Description) : یاس بنفش (نام علمی: Syringa)، (به انگلیسی: Lilac)، سرده‌ای از ۲۱ زیرگونه شناخته شده از گیاهان گلدار چوبی است که بومی مناطقی از شرق آسیا تا جنوب‌شرقی اروپا هستند و در دیگر مناطق معتدل جهان کاشته می‌شوند.

یکی از زیرگونه‌های آن، یاس بنفش ایرانی است.

نام عربی آن لیلَک است که از واژه فارسی نیلک به معنی آبی‌رنگ گرفته شده‌است. نام انگلیسی و فرانسوی آن (lilac) نیز از همین واژه گرفته شده‌است.

درختی کوچک که می‌تواند از ۲ تا ۰۱ متر ارتفاع داشته باشد و قط ساقه‌های آن تا ۰۲ یا ۰۳ سانتی‌متر می‌تواند برسد. برگ‌ها به ترتیب و روبه‌روی هم می‌رویند و شکل آنها ساده و قلبی‌شکل تا نوک‌تیز هستند و در گونه‌های بسیار کمی می‌توان برگ‌های پَر مانند دید. (مانند گونه‌های S. protolaciniata و S. pinnatifolia) گل‌ها در بهار باز می‌شوند و بین ۵ تا ۰۱ میلی‌متر قطر دارند و گلبرگ‌های چهار برگه با طول بین ۵ تا ۰۲ میلی‌متر دارند؛ گل‌ها دوجنسه هستند. رنگ معمول گل‌های یاس بنفش،‌ بنفش (بنفش روشن یا لیلاک) است اما رنگ‌های سفید، زرد کمرنگ، صورتی و حتی شرابی تیره هم در برخی گونه‌ها دیده شده‌است. فصل گل‌دهی بسته به گونهٔ مورد نظر، بین میانه‌های بهار تا آغاز تابستان متفاوت است.

 

نظرتان را بگویید